FONT: Ediva

Material, Joc
120min
Primer, Segon, Tercer, Quart
Interior
14 participants
Senzill [1]
Llengua Catalana
TEA (Autisme), TEL
OBJECTIUS
- Treballar a través del joc pedagògic
- Repassar aspectes lingüístics bàsics
EXPLICACIÓ
Aquestes activitats són jocs lingüístics dissenyats per a treballar aspectes de la llengua com les majúscules, l’ortografia o la morfologia nominal i verbal a través del joc.
El recurs està plantejat i dissenyat per implementar amb adults, ja que alguns materials (sobretot els de nivell bàsic) barregen català i castellà, però es pot aplicar perfectament amb els infants si es vol.
Els materials consten de tres jocs diferents:
- Quinto: La dinàmica és com la d’un bingo però amb paraules. Cada alumne té un cartró i es van treient paraules o categories gramaticals d’una bossa i l’objectiu és que els alumnes n’identifiquin la morfologia respecte les que tenen al seu cartró. Guanya qui completa el cartró primer.
- Jenga: Activitat inspirada en el joc d’anar treient peces d’una torre. Cada alumne disposa d’uns exercicis de l’1 al 54, i les peces del jenga estan numerades. Quan es treu una peça, el jugador en mira el número i realitza l’exercici corresponent. Aquest joc busca treballar els connectors.
- Oca lingüística: És l’oca habitual però treballant les majúscules i la puntuació. Quan un jugador cau en un interrogant, agafa una tarjeta del color corresponent i resol l’exercici.
Dels tres jocs hi ha dissenyats tres nivells de dificultat segons convingui, així que es pot treballar amb moltes edats diferents ja sigui per conèixer des de zero aquests conceptes o repassar-los.
PREPARACIÓ
Per l’activitat del jenga cal retallar i enganxar cada número a una peça. Pel que fa a l’oca, cal retallar les targetes i aconseguir daus (almenys un) i fitxes per identificar cada jugador. Finalment, pel quinto, només cal retallar i enganxar les boles on en una cara hi ha la morfologia i en l’altra la solució.
A TENIR EN COMPTE
Com s’ha comentat, alguns dels materials alternen català i castellà perquè ha estat implementat en escoles d’adults on encara no es té un gran coneixement de la llengua catalana. Així doncs, és un bon recurs per a treballar amb infants nouvinguts o aquells que dominin el castellà i els falti aprendre el català.
Material
- 4 fitxes de plàstic
- 4 daus
- Un jenga
- Tisores
- Una bossa